Kompetensi Spiritualitas Dalam Pendidikan Agama Kristen Menghadapi Revolusi Industri 4.0

Dorkas Br. Ompusunggu

Abstract


Spirituality is at the heart of Christian Religious Education. Good spirituality can help educators and students actualize effective and efficient religious education. This study is a qualitative study using a library research approach with written sources as the main data. This study aims to explore and capture the situation of Christian Religious Education in the face of the digital era's development in elementary and secondary education. The dimension of spirituality in Christian Religious Education in the face of the 4th Industrial Revolution can be realized through exemplary behavior, knowledge, skills, empathy, and concern, as well as positive relationships. Furthermore, the pillars of the spiritual dimension consist of resilient and contextual faith, self-integrity in the virtual world, love as a digital lifestyle, spiritual discipline with digital media, critical and wise responses to digital culture, and serving and being a witness in the digital world.

Keywords


Spiritual Dimension; Christian Religious Education; Industrial Revolution 4.0

Full Text:

PDF

References


Arterburn, Stephen & Burns Jim., (1997). Arahkan Dengan Jitu. Jakarta: Harvest Publication House.

A., Doni. Pendidikan Agama Kristen di Era Digital Ada Tantangan dan Peluang Baru. Jurnal Pendidikan Agama dan Teologi Vol. 2, No. 2 Juni 2024 e-ISSN: 2986-3112; p-ISSN: 2986-3279, Hal 196-210.

Al-Azwi, Nadhifah Mizana, Rohmah, Siti. Pengaruh Kompetensi Spiritual dengan Disiplin Siswa di Lingkungan Sekolah. (IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam Volume 2 No. 02) thn. 2019, p. 189-201 ISSN: 2338-4131 (Print) 2715-4793 (Online).

Chan, Simon. (2005). Spiritual Theology (terj.). Yogyakarta: ANDI Offset.

Creswell, John W. (2016). Research Design. Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

E.G. Homrighausen dan I.H. Enklaar. (2018). Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Enda Dwi Karina Perangin-angin. Hanna Dewi Aritonang. Tiur Imeldawati. Damayanti Sihombing. (n.d.). Tantangan dan Strategi Penyuluhan Agama Kristen dalam Pelaksanaan Program Penyuluhan Selama Masa Covid di Kabupaten Tapanuli Utara. Christian Humaniora, 23–43.

Farida, Muharoma Chomsatul, Laia, Unima Laia, & Sanja, Putri Rambu. KOMPETENSI SPIRITUAL GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM MENINGKATKAN PERTUMBUHAN IMAN SISWA. Inculco Journal of Christian Education Vol 4, No.1). 2024.

Halim, Makmur. (2000). Gereja ditengah-tengah Perubahan Dunia. Malang: Gandum Mas.

Hensley, Margaret. (1993). Konsep Diri Dan Kedewasaan Rohani. Bandung: Yayasan Kalam Hidup.

Imeldawati, T. (2020). Guru PAK Sebagai Desainer Pendidikan. Kerugma: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 32–49.

Imeldawati, T., Nainggolan, Y., & Sihombing, W. F. (2021). Keunggulan Kurikulum Holistik Integratif dalam Pembentukan Kepribadian Anak di PPA Cluster Medan – Pancur Batu. PEADA’ : Jurnal Pendidikan Kristen, 2(2), 122–133. https://doi.org/10.34307/peada.v2i2.47

Intarti, E. R. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Guru Kelas. Jurnal Pendidikan Agama Kristen. REGULA FIDEI, 4(1).

Kolibu, Dirk Roy, Paparang, Stenly R. REVOLUSI PENDIDIKAN KRISTEN DI ERA INDUSTRI 4.0. JURNAL DINAMIKA PENDIDIKAN Vol.13, No.2, pp. 108-119.

Lilik, Paulus Kristianto. (2006). Prinsip dan Praktek PAK. Yogyakarta: Andi Offset.

Lontoh, Royke. RANCANG BANGUN TEOLOGI SPIRITUAL DALAM PEMBENTUKAN SPIRITUALITAS ORANG PERCAYA. KALUTEROS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen Volume 4, No. 2, 1-11 eISSN: 2685-0621 https://journal-sttaw.ac.id/index.php/kaluteros/index pISSN: 2685-0648. 2022.

Lukum, Astin Lukum. PENDIDIKAN 4.0 DI ERA GENERASI Z: TANTANGAN DAN SOLUSINYA. Jurnal: Pros. Semnas KPK. Program Studi Pendidikan Kimia FMIPA Universitas Negeri Gorontalo, Gorontalo, Indonesia, vol. 2. 2019.

Lumintang, Stevri I., & Lumintang, Danik A. (2016). Theologia Penelitian &Penelitian Theologis, Science-Ascience serta Metodologinya. Jakarta: Geneva Insani Indonesia.

Mahfudz, Neng Linda Badratul Laela. IMPLEMENTASI KOMPETENSI SPIRITUAL DAN SOSIAL DALAM MENGEMBANGKAN KARAKTER SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, Studi di SMP Negeri 4 Kota Cilegon. 2024.

Mangolo, Dewi. DAMPAK ERA DIGITAL BAGI PERTUMBUHAN IMAN KRISTEN PPGT DI JEMAAT PALI, Institut Agama Kristen Negeri Toraja. 2021

Morley, Patrick. (2009). A Guide to Spiritual Disciplines (terj.) Malang: Gandum Mas

Munadi, Yudhi. (2016). Media Pembelajaran, Jakarta: GP Press.

Novitasari, Yuni. KOMPETENSI SPIRITUALITAS MAHASISWA. (JOMSIGN: Journal of Multicultural Studies in Guidance and Counseling, Volume 1, No. 1, Maret 2017: Page 45-70), hal. 45-48).

Prasetyo, Hoedi Prasetyo & Sutopo, Wahyudi. Industri 4.0: Telaah Klasifikasi Aspek dan Arah Perkembangan Riset. Jurnal Teknik Industri, Vol. 13, No. 1. 2018.

Purba, Nabillah Purba, Yahya, Mhd, Nurbaiti, M. Kom. REVOLUSI INDUSTRI 4.0: PERAN TEKNOLOGI DALAM EKSISTENSI PENGUASAAN BISNIS DAN IMPLEMENTASINYA. (Jurnal Perilaku Dan Strategi Bisnis Vol.9 No.2, 2021 Hal. 91-98).

Purwanto, Agu. Tinjauan Kecerdasan Yusuf Berdasarkan Kecedasan Spiritual (Spiritual Intelligence), Kecerdasan Emosional (Emotional Intelligence), Kecerdasan Intelektual (Intellectual Intelligence), dan Ketangguhan Adversity (Adversity Quotient). Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan (10)1, 75-93. 2020.

Putriani, Jesika Dwi, Hudaidah Hudaidah. Penerapan Pendidikan Indonesia Di Era Revolusi Industri 4.0, (Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan), Vol 3, No 3 (2021)

Seamands, David. (2002). Penerapan Praktis Pola Hidup Kekristenan. Malang: Gandum Mas.

Stinger, Doug. (1998). Generasi Tanpa Ayah. Jakarta: Harvest Publication House

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alpabeta.

Syamsuddin, MEMAHAMI DIMENSI SPIRITUALITAS DALAM PRAKTEK PEKERJAAN SOSIAL [(Understanding the Dimension of Spirituality in Sosial Work Practice)], Vol. 17, No. 02. 2012.

Zohar, Danah, & Marshal, Ian. (2007). SQ: Kecerdasan Spritual. Bandung: PT. Mizan Pustaka.




DOI: https://doi.org/10.46965/jch.v9i2.2722

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright © 2020
Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
Kampus I : Jalan Pemuda Ujung No. 17 Tarutung
Kampus II : Jalan Raya Tarutung-Siborongborong KM 11 Silangkitang Kec.Sipoholon Kab. Tapanuli Utara
email: warsetofreddy@gmail.com